عواقب دانلود تورنت چیست؟

آیا دانلود کردن از تورنت مطمئن است؟

بررسی جوانب قانونی و غیر قانونی آن

اگر ازآن دسته افرادی باشید که با دانلود کردن سر و کار دارید حتما با تورنت آشنایید. بر کسی پوشیده نیست که دانلود فایل های تورنت از راحت ترین و موثرترین روش ها برای دریافت فایل هاست.

از طریق تورنت به منبع بی نهایتی از سریال، فیلم، مستند، کتاب، موسیقی و کلی موضوع دیگر دسترسی پیدا می کنید. اما موضوعی که سوال بسیاری از کاربران است به ایمنی فایل های تورنت بر می گردد.

فارغ از استفاده از کدامین نرم افزار تورنت مانند uTorrent, BitTorrent, Vuze آیا حریم خصوصی ما ایمن می ماند؟ آیا دانلود فایل های تورنت امن و مطمئن است؟ عواقب دانلود تورنت چیست؟

قطعا شما نیز دوست ندارید با دانلود از تورنت به مشکلات قانونی کپی رایت (ایران به کپی رایت جهانی نپیوسته است) یا امنیتی بر بخورید.

بد نیست با جنبه های جهانی تورنت و دانلود از آن آشنا شوید.

جنبه‌های قانونی دانلود تورنت

دانلود تورنت هم می تواند قانونی باشد و هم غیر قانونی. وقتی که صحبت از قانون می شود مخصوصا زمانی که محتوا در کار باشد، کپی رایت به میان می آید.

اگر محتوای تولید شده شامل کپی رایت شود (بعضی فایل ها منحصرا رایگان تولید می شوند و کپی رایت ندارند) و متعلق به شما نباشد قطعا دانلود رایگان آن از طریق تورنت غیر قانونی است.

دانلود از طریق سیستم کاربران دیگر از طریق تورنت تا زمانی که فایل غیر قانونی نباشد مشکلی ندارد و قانونی است.

موضوع کپی رایت مهم تر از این است که نگرانی کاربران به قانونی بودن یا نبودن دانلود فایل ها از سیستم کاربران دیگر باشد. (فایل های تورنت از سیستم کاربرانی که فایل مشترکی را دارند و در نرم افزار تورنت ثبت کرده اند دریافت می شود)

اما با توجه به قوانین کشورهای مختلف در رابطه با کپی رایت، اگر محتوایی مانند موسیقی، در کشوری شامل کپی رایت شود و شخصی که در آن کشور زندگی می کند آن را دانلود کند و کپی رایت آن را خریداری نکرده باشد، عملی غیر قانونی انجام داده است.

این موضوع مربوط به تمامی فایل های دیگر مانند بازی ها و فیلم ها نیز می شود.

به عنوان مثال، فیلمی که در کشور ایالات متحده آمریکا تولید شده و در آن کشور کپی رایت شده است، اگر در ایران دانلود شود چون ایران به کپی رایت جهانی نپیوسته است مانعی قانونی ندارد اما اگر در هر کشور دیگری که قانون کپی رایت جهانی را پذیرفته دانلود شود، غیر قانونی است.

هرچند دانلود فایل کپی رایت فارغ از بحث قانونی، کاری غیر اخلاقی تلقی می گردد زیرا زحمات و هزینه های تولید کنندگان را نادیده گرفته و دزدی محسوب می شود.

برخی فایل ها به دو صورت در اینترنت وجود دارند، یک نسخه کپی رایت و نسخه رایگان از همان فایل که موقتا رایگان مانده است. دانلود این فایل ها مانعی ندارد که باز هم به قوانین مختص به کشور شخص دانلود کننده بر می گردد.

برخی کپی رایت ها محدودیت زمانی دارند و بعد از مدتی از کپی رایت خارج می شوند و برخی دیگر کپی رایت مادام العمراند.

بعضی از این فایل های زمان دار معمولا تا ۵۰ سال کپی رایت دارند و بعد از آن می توان بدون مشکل قانونی آن را دانلود کرد. اما برخی کشورها نیز قانون کپی رایت را رعایت نمی کنند (مانند ایران) و دانلود فایل در هر شرایطی آزاد است.

(به جز دانلود فایل های ایرانی که از قوانین داخلی حمایت از حقوق مولفین بهره می برند که دانلود آن غیر قانونی است.)

حریم خصوصی و افشای آن در تورنت

اما موضوع دیگری که کاربران تورنت به آن اهمیت می دهند خارج از بحث قانونی یا غیر قانونی بودن فایل ها، افشای هویتشان در تورنت است.

لازم است بدانید در تورنت صرفنظر از تلاش نرم افزار برای حفظ حریم کاربرانش، بصورت کامل یک کاربر ناشناخته نیستید.

از طریق سیستم تورنت، شما اساسا به یک مسیر دسترسی پیدا می کنید. به این معناست که فایل، لیستی از tracker ها که شامل hash codes هستند می باشد. این عمل در اصل دانلود بخش های کوچکی از فایل مورد نظر شماست  که از منابع مختلف مثل سیستم کاربران دیگر گرفته می شود.

آیا با استفاده از تورنت ممکن است دستگیر شوید؟

بزرگترین نگرانی کاربران تورنت این مشکل است که آیا ممکن است به جهت دانلود فایل های غیر قانونی توسط دولت ردیابی و دستگیر شوند؟

واقعیت این است که چندین دولت در جهت پیدا کردن IP آدرس ها از طریق Seeders (آپلودرها) و Peers (دانلودرها) بر آمدند. در نهایت موفق به دستیابی به چند مظنون شدند که البته تعداد کمی از آن ها دستگیر شدند.

اگر قصد ایمن ماندن دارید باید از فعال بودن در تورنت بپرهیزید به این معنا که بعد از دانلود کردن فایل به Seed کردن مداوم آن نپردازید و از تورنت خود حذف کنید.

راه دیگر برای امن ماندن، استفاده از سرویس های وی پی ان است.

به طور کلی، تورنت به آن ناامنی و بدی که برخی قصد جلوه دادنش را دارند نیست. در کشور ما نیز استفاده از آن مانعی ندارد و چه دانلودرها و چه آپلودرها تحت پیگرد قرار نمی گیرند.

تجربه خود را در استفاده از تورنت برای ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: https://technotification.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *